Bilgi Bankası

Bayilik Sözleşmesi Nedir ?

BAYİLİK SÖZLEŞMESİ NEDİR?
BAYİLİK SÖZLEŞMESİ NEDİR?
İdil Yılmaz

BAYİLİK SÖZLEŞMESİ NEDİR?

   Ticaret hayatına hazırda olan firmanın bayiliğini alarak başlamak kolaydır. Tecrübesi, markası ve kaliteli ürünleri olan markanın bayiliğini almak için öncelikle firma hakkında yeterli araştırmanın yapılması gerekir. Firma araştırmasından sonra başvuruda bulunulması lazımdır. Verdikleri başvuru formunu doldurmanız yeterli olacaktır. Başvuru formunuz incelendikten sonra sözlü mülakata çağırırlar. Sözlü mülakat sırasında tüm geçmişinizi ve özelinizi sorgularlar. Bu bir nevi sizle ilgilendiklerini gösterir. Eğer, firma sizin şartlarınızı onaylarsa sizle bayilik sözleşmesi yapmaya karar verir. Bayilik sözleşmesi nedir? Bayilik sözleşmeleri, işletmenin nasıl işletileceğini ve işverenin bu bayilikteki rolünü anlatır. Bu sözleşme hem yatırımcının haklarını korur hem de işverenin haklarını korur.

     Bayilik sözleşmeleri her iki taraf için de geleceği garanti altına almak demektir. Her iki tarafın üzerine düşen görevleri yerine getirmemesi durumunda ortaya çıkacak olan sorunları anlatır. Sözleşmelerde üç aşağı beş yukarı aynı maddeler var gibi görünür. Ama her sözleşme dikkatle incelendiği takdirde kurum ve kuruluşların içeriklerine göre şekillenir. Yasal sorumluluk çerçevesinde bu sözleşmelerin yapılması zorunludur. Bayilik veren ve bayilik alan firmaları bağlayan belgedir. Firmalar birbirlerinden ne talep ediyorlarsa, bu belgede onları maddeleştirirler. Sözleşmeler, daha çok bayilik verenin haklarını korur. Bayilik bedeli ne kadarsa sözleşmede belirtilmek zorundadır.

   Bayilik sözleşmeleri iki türden oluşur. İlki satın alma sözleşmesidir. İkincisi ise lisans sözleşmesidir.

   1)Satın alma sözleşmesi: Bu sözleşmede bayilik paketi hakkında bilgi verilir. Bayilik fiyatını ve bayiliğin sağlayacağı hizmetleri kapsar. Bayilik paketinde, bayiliği alanlara sağlanacak olan ekipmanlar ve envanterler açıklanır. Bu sözleşmelerde ödeme kısmı açıkça belirtilmelidir. Firmalar genelde ilk depozitoyu aldıktan sonra ekipmanları teslim eder ve ardından diğer ödemeyi ister. Bu anlaşmada bayilik verenin bayilik alana karşı olan bütün sorumluluklarını listeler. Giriş hizmetleri denildiğinde bayilik açılana kadar gerekli olan her şey kastedilir. Devamlı hizmette ise bayilik verenin anlaşma süresi boyunca periyodik olarak verdiği hizmetler kastedilir.

   2)Lisans sözleşmesi: Süre gelen bayilik faaliyetleri kastedilir. Satın almayla kazandığınız bütün hakları anlatır. Haklarınız markanın telif haklarını, bölgesel korumasını, tariflerini, gizli formüllerini kullanabileceğiniz anlamına gelir. Temizlik, imaj, tedarikçiler, faaliyetler, reklam, eğitim ve sigorta gibi bayinin alacağı bütün hizmetleri ve bütün kısıtlamaları detaylandırır. Bayilik sözleşmelerin sonunda, bayi kapanırsa ne yapacağınıza dair madde bulunması zorunludur.

   Bayilik almak ve vermek ticarette bazı riskleri de barındırır. Ekonomik şartların yeterli düzeyde gitmemesi sonucu firma kapanabilir. Bu durumda yatırımcı ortada kalabilir. Tam tersi olup, yatırımcı belirlenen kota üzerinde satış yapamayabilir. Bu durumda anlaşma fes edilir. Firmaya da belli miktar ödeme yapmak zorunda kalabilir. Bayilik işine girişmeden önce kendi bütçe hesaplamanızı ve ne kadar kısa sürede yatırımınızın kar marjına dönüşeceğini iyi hesaplamanız gerekir. Fizibilite çalışmaları için bayilik.gen.tr internet adresinde detaylı tüm bilgilere ulaşabilirsiniz. Piyasada ne kadar bayilik veren firma varsa hepsine anında ulaşırsınız. Firma portföyü geniş olan site sayesinde tek tek araştırma yapmanıza gerek kalmaz.

    Bayilik sözleşmesi yapıp, bayiliği alınca, kendi iş fikirlerinizi açtığınız mekânda uygulayamazsınız. Firmanın şartları ne ise onu uygulamak zorunda kalırsınız. Kendi iş fikirlerinizi hayata geçirmek istiyorsanız, bayilik almaktan vazgeçmelisiniz. Bayilik almak, firmanın iş fikirlerini de almak demektir. Bu yüzden kendi fikirlerinizle örtüşen bayilere başvuru yapmanızda fayda vardır.

  Bayilik almak size ve firmaya pek çok fırsat sunar. Firma kar marjını daha da artırır ve Pazar alanı genişler. Yatırımcı ise firmanın var olan tanıtımından yararlanır. Böylece reklam masraflarından kurtulur. Firmanın var olan müşterisi yeni bayiye de gideceği için yatırımcının kazancı artar.

 

  • Makalemizi yararlı buldunuz mu?
  • Evet   Hayır

Yazar Hakkında

İdil Yılmaz

İdil Yılmaz

Yorum Yap